Din virksomhed har taget den ansvarlige beslutning, og vil finansiere et outplacementforløb til det skræmte personale, der lige har hørt at de snart står uden job. Hvilken form for rådgivning og jobsøgningsstøtte skal de tilbydes? Hvordan sammenligner de tre typer af support, og vælger den der er rigtig for din virksomhed og dine ansatte?
Bør din virksomhed vælge luksus-tilgangen – individualiseret outplacement med én til én stamaler (herunder følelsesmæssig støtte)?
Dette er tilgangen de fleste ledere foretrækker, hvis det er deres eget job de står til at miste. En nylig undersøgelse af 124 ledere fandt, at individuel coaching var den mest værdifulde outplacement-tjeneste. Den klarer sig altså bedre end gruppearbejde, netværksgrupper og online selvbetjenings.
Et individuelt outplacementforløb er den mest tidseffektive form for hjælp. Hver person kæmper med forskellige aspekter af jobsøgning, og støttetjenester de får igennem outplacementforløbet bør afspejle dette. Nogle medarbejdere har brug for at lære moderne jobsøgningsteknikker og udvikle værktøjerne (professionelle CV’er osv.), Der kræves af dem. Andre ved hvad de skal gøre – og vil ikke have endnu en session om “hvordan man skriver et CV”. I stedet vil de have faglig bistand og coaching for at sikre deres egne CV’er og interviewpræstationer, fører til jobtilbud på et ekstremt konkurrencepræget marked.
Du regner nok umiddelbart med, at individuel outplacement er den dyrere løsning – men tag et ekstra kig på omkostningerne ved de tre mulige tilgange. Den individuelle tilgang er ofte billigere end outplacement på gruppe-niveau, fordi den givne hjælp er så præcist målrettet den enkelte medarbejderes individuelle behov.
En alternativ form for outplacement er den automatiserede online-tilgang. Sofistikeret outplacement-software er tilgængelig til at lede overflødigt personale gennem mange af de vigtigste jobsøgningsopgaver ? søgning af ledige stillinger, sammensætning CV’et, projektstyring af jobsøgningen og så videre.
Denne tilgang har alle fordelene ved andre former for e-learning. Det er yderst fleksibelt – det kan leveres hver gang og hvor som helst, det passer individet og arbejdsgiveren. Computerleverede vejledninger kan også være mere acceptable for nogle medarbejdere i denne forfærdelige tid i deres liv. Selv om mange automatiserede pakker giver mulighed for en vis menneskelig kontakt mellem udbyder og fyret medarbejder, er det normalt meget begrænset – hvilket gør denne form for outplacement service billig.
Noget den automatiserede outplacement ikke kan gøre, er at give den personlige retning, følsomhed og følelsesmæssige support, som dine tidligere medarbejdere har brug for, i en tid der er frygtelig for dem. Ved at tilbyde outplacement håber din virksomhed på at vise sig som en omsorgsfuld arbejdsgiver. Personalet er meget mindre tilbøjelige til at føle sig støttet og respekteret, når omsorgen leveres af en computer.
Den tredje mulighed er levering af outplacement gennem gruppearbejde. Denne model tilbyder alle deltagere ekspertise og støtte fra et menneske, plus komforten ved at være sammen med andre i samme elendige situation som dem selv. Uformelle netværksgrupper til jobsøgning udspringer ofte, når denne tilgang bruges, hvilket er til alles fordel.